16.05.2019

Op aardgas rijden, de beste optie voor steeds meer Waalse burgers en bedrijven.

Vier jaar nadat Enora het eerste CNG-station heeft geopend, schakelen de belangrijkste CNG-leveranciers een tandje hoger om het netwerk in  Wallonië versneld uit te bouwen.

Doornik, 15/05/2019 - Vier jaar na de inhuldiging van het eerste Waalse CNG-station door Enora te Doornik, komen Enora, DATS 24, Total (via zijn filiaal PitPoint) en gas.be er opnieuw samen om de balans op te maken en zich aan een voorspelling te wagen over de verdere ontwikkeling van CNG in Wallonië. In aanwezigheid van Waals minister Jean-Luc Crucke zijn de belangrijkste spelers uit de sector in Wallonië rond de tafel gaan zitten, met als doel burgers en bedrijven ervan te overtuigen te kiezen voor een properdere en mindere dure mobiliteit.

Het CNG-netwerk is zich in Wallonië sterk aan het ontwikkelen
Wanneer Enora in 2015 het eerste CNG-station in Wallonië opent, telt Vlaanderen er al 25. Vier jaar later is het netwerk vervijfvoudigd met bijna 120 CNG-stations. Intussen staan er in Wallonië 25 CNG-stations, in Brussel 2 en in Vlaanderen 94. Olivier Bontems, Directeur Energie en Speciale Projecten bij IDETA: “We zijn er trots op met Enora CNG in Wallonië te hebben gelanceerd.  Dat zowel DATS 24 als Total, via zijn filiaal Pitpoint, zich bij ons hebben willen aansluiten, bewijst de ambitie van de actoren uit de sector. We wijzen er graag op dat twee derde van alle projecten het komende jaar in een Waalse gemeente of stad zijn gepland: Péruwelz, Aubange, Aarlen, Loverval, Couillet, Manage, Luik, Bierghes langs de E411, Houdeng, Basècles, Frameries, Aat, Courcelles, Herve, Doornik, Pecq, Amay, Quaregnon, Herstal of ook Nijvel. De wil is wel degelijk aanwezig om CNG voor iedereen in Wallonië bereikbaar te maken.”


 
Jean-Luc Crucke, Waals Minister van Energie, bevestigt de Waalse ambitie: “In 2018 keurde de Waalse regering het Waals lucht-klimaat-energieplan goed, dat ambitieuze doelstellingen voor CNG en LNG voor 2030 formuleert, namelijk 220 met CNG uitgeruste stations en 25 met LNG uitgeruste stations. Om deze doelstellingen te bereiken, werden in 2018 en 2019 al twee oproepen voor projecten gelanceerd voor in totaal meer dan 17 miljoen euro. Goede publiek-private samenwerking is essentieel om onze alternatieve brandstofdoelen te bereiken.”
 “Op Europees niveau is CNG aan een forse opmars bezig (3.500 operationele stations) met een aantal ambitieuze expansieprojecten in o.a. Frankrijk (+250), Spanje (+300), Duitsland (+1.000) en in Italië (+300)”, voegt Public Affairs Manager van gas.be, Didier Hendrickx er nog aan toe.

Aardgas speelt een niet te onderschatten rol in het milieuvriendelijker maken van onze mobiliteit
Volgens een recente studie van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas *, kan aardgas een rol spelen in het milieuvriendelijker maken van onze mobiliteit. Aardgas stoot tot 16% minder CO2 uit en beperkt ook gevoelig de uitstoot van fijnstof en NOx. Geert Degroote, Country Manager van Pitpoint (filiaal van Total), bevestigt de positieve rol van CNG bij het streven naar een schonere mobiliteit: “Op CNG rijden is een van de vele schakels in de overgang naar een duurzamere mobiliteit. Als de auto de beste optie is om mobiliteit te organiseren, dan is een wagen op CNG volgens ons een zeer goed alternatief voor lange en korte trajecten. Groen gas is nog duurzamer en wordt beschouwd als de hernieuwbare opvolger van aardgas. Deze alternatieve brandstof is bijna CO2-neutraal.”

CNG: niet alleen properder maar ook voordeliger
Wie van plan is een nieuwe wagen aan te schaffen vraagt zich terecht af of hij of zij zal kiezen voor een benzine- of dieselwagen. Steeds meer chauffeurs willen graag milieubewuster zijn, zolang ze maar niet moeten inboeten aan comfort en gebruiksgemak. En zo zijn er ook weinig bereid om meer te betalen voor een milieuvriendelijkere wagen.
“En net dat is het belangrijkste argument voor voertuigen op aardgas of CNG”, aldus Maarten Van Houdenhove, Pr-manager van DATS 24. “Ook al gaat het de goede kant op, toch is de luchtkwaliteit nog steeds een ernstig probleem voor de volksgezondheid. “ Automobilisten zijn weliswaar bereid om “groener” te rijden, tegelijk houden ze vast aan hun comfort, zonder dat ze daarvoor meer willen betalen”. En CNG-wagens kunnen daarbij een aantal troeven op tafel leggen: “Ze zijn goedkoper in gebruik, richten zich tot elk gebruikersprofiel en leveren een substantiële bijdrage tot een gezonder leefmilieu”, stelt Maarten Van Houdenhove.

CNG-modellen, rendabel vanaf de eerste kilometer
Voor Frédéric Dubois, Hoofdadviseur bij de CREG, zijn er geen geheimen: “Gezien het kleine prijsverschil in aankoop, dat wordt gecompenseerd door de premie van 500 € voor de aankoop van een CNG-voertuig in het Waals Gewest (geldig tot 30 juni 2019) of door de vrijstelling van belasting op de inverkeerstelling en van de verkeersbelasting in Vlaanderen (geldig tot 2020), zijn CNG-modellen in vergelijking met dieselvoertuigen gemiddeld vanaf de eerste kilometer winstgevend.”

*Bron: https://www.creg.be/nl/publicaties/studie-f1919
 
 

De vergelijking met de Seat Leon, bevestigt de stelling van de CREG. Met de CNG-versie spaart de chauffeur elke afgelegde 100 km 2,09€ tot 4,06€ uit. Vergeleken met een equivalent elektrisch voertuig, loopt de besparing op tot meer dan 10,00€ elke 100km.

Hetzelfde geldt voor verschillende modellen/merken in verschillende brandstoffen. Ook hier komt de CNG-variant duidelijk als goedkoopste voertuig uit de vergelijking.


 

*Ecoscore: De Ecoscore is een milieuscore voor voertuigen. Deze score geeft dus een indicatie van de globale eco-vriendelijkheid van het voertuig. Daarbij worden verschillende schadelijke effecten in aanmerking genomen: het broeikaseffect, de luchtkwaliteit (impact op de gezondheid en op de ecosystemen) en de geluidsoverlast. Op basis van de toegepaste milieubeoordeling kunnen die verschillende schadelijke effecten in één enkele indicator worden gebundeld. De daarbij gehanteerde methode is de well-to-wheel aanpak. Deze methode houdt niet alleen rekening met de schadelijke stoffen die het voertuig tijdens verplaatsingen uitstoot maar ook met de emissies bij de productie en distributie van de brandstof. www.ecoscore.be

Een steeds ruimer aanbod aan CNG-voertuigen
Ondanks de introductie van nieuwe modellen, blijft de markt van CNG-voertuigen enigszins onder de radar. En nochtans bestaat er van elk type voertuig, van de kleine stadswagen tot de monovolume, een CNG-versie. Behalve Fiat, Volkswagen, Audi, Seat en Skoda, hebben ook de constructeurs Ssangyong (XLV en Tivoli) en Toyota interessante CNG-modellen in hun gamma.
D’Ieteren, de grootste invoerder van automerken met modellen op aardgas, zet zijn rol als eerste leverancier van CNG-voertuigen kracht bij. Na de introductie van de Seat Arona (eerste SUV op CNG) tijdens het afgelopen autosalon, is het nu de beurt aan drie nieuwe modellen: de Skoda Scala en Kamiq en de Seat Ateca.

Inschrijvingen van CNG-voertuigen in 2018 verdubbeld
Volgens de FOD Mobiliteit en Vervoer, zijn er in 2018 zo’n 4.000 voertuigen ingeschreven. Als we daar bestelwagens en vrachtwagens bij tellen, zitten we aan een totaal van 5.000 voertuigen, een verdubbeling dus t.o.v. 2017. Intussen rijden al 15.000 voertuigen op CNG over Belgische wegen.

Perscontacten

ENORA
Anne-Marie Goemaere
Chargée de Communication
goemaere@ideta.be
GSM  +32 479 81 72 39

DATS 24
Maarten Van Houdenhove
PR-manager
maarten.vanhoudenhove@dats24.be
GSM  +32 497/51.21.48

GAS.BE
Didier Hendrickx
Public Affairs Manager
didier.hendrickx@gas.be
GSM +32 473 77 02 75

TOTAL/PITPOINT
Pascal De Crem
External Communication Manager
pascal.de-crem@total.com
GSM  +32 475 76 55 19

Sander Graumans
Communication Manager
Sander.Graumans@pitpoint.be
GSM +32 486 30 76 08
 

Rijden op CNG